Bataty, czyli słodkie ziemniaki, patat, czy wijec ziemniaczany, choć nie są jeszcze tak popularne jak nasze polskie ziemniaczki 🙂 warto wprowadzić je czasem do swojego menu, ponieważ mają niezwykle dużo wartości odżywczych i zdrowotnych. Odmian batatów istnieje około 400 i różnią się kolorem skórki oraz miąższu.

Bataty – dobre źródło energii!

Bataty to wspaniałe źródło witamin i minerałów. Zawierają wapń, fosfor, potas, sód, magnez, żelazo, jod, witaminę C, E i witaminy z grupy B. Zawierają również polifenole o działaniu antyoksydacyjnym. To wspaniała wiadomość dla nas kobiet 🙂 dzięki temu nie będziemy starzeć się za szybko 🙂

W ich skład wchodzi także beta-karoten, który działa anty nowotworowo – zmniejsza ryzyko zachorowań na raka piersi u kobiet. Bataty zalecane są również dla osób chorych na cukrzycę, ponieważ węglowodany, które zawierają, wolniej się wchłaniają – mają niższy indeks glikemiczny – 54. To oznacza, że nie powodują aż tak wysokich skoków insuliny. To też źródło luteiny, która korzystnie wpływa na nasz wzrok.

Co ważne dla naszego zdrowia, bataty to też źródło błonnika, który korzystnie wpływa na pracę naszych jelit, które jak wiadomo są naszym drugim mózgiem. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: Jelita – klucz do zdrowia.

My kochamy bataty ponieważ można z nich zrobić praktycznie wszystko. Można je gotować, grillować, piec, faszerować. Można przygotować z nich zupy, pasty, pasztet, ciasta, puddingi, puree.
Bataty również wspaniale uzupełniają dania i wspomagają pracę całego naszego organizmu.

Pamiętajcie – bataty ciemnieją zaraz po obraniu, dlatego należy je od razu ugotować lub włożyć do wody

Nasze ulubione inspiracje z batatów:

Gulasz z batatów i cieciorki

Gulasz z batatów i cieciorki

Dania jednogarnkowe zdecydowanie są naszymi faworytami. Gulasz z batatów i cieciorki to jedno z nich. Jest to niesamowicie sycące danie, z ogromną ilością białka. Zazwyczaj przygotowujemy cały garnek i mamy na przynajmniej dwa dni 🙂 Z tym przepisem możecie kombinować trochę, zamieniać warzywa, czy też użyć tych które macie pod ręką. Zawsze wychodzi pysznie!

Pikantne frytki z batatów

Pikantne frytki z batatów

Frytki z batatów zyskały już dawno sławę i dobrze ponieważ jest to pyszna przekąska lub dodatek do obiadu, czy kolacji. Banalny przepis, który uwielbiają dorośli i dzieci. Fit fast food domowy 🙂 Przyprawić je można wedle własnych upodobań. My lubimy wersję na ostro!

Batatowe łódeczki z brązowym ryżem

Batatowe łódeczki z brązowym ryżem

To ulubiony przepis na weekendowy obiad rodzinny z dzieciakami w roli głównej 🙂 to dla nich robimy łódeczki, są nimi zachwycone 🙂 Dla dorosłych wystarczy opcja bez żagla 😉 Jest to danie, którym można porządnie się najeść. Bataty i brązowy ryż sprawią, że będziesz syty oraz dodadzą energii. Tak faszerowane bataty to także super opcja kiedy chcesz przemycić coś zdrowego do diety, jak na przykład brązowy ryż. Nie każdy go lubi, a w tym daniu smakuje pysznie!

Prosty pasztet z soczewicy i batatów

Pasztecik – prosty, pyszny, lekko słodki – dzięki niemu nie będziecie mieli zachcianek na słodkie w ciągu dnia. My jemy go najczęściej na kanapkach. Fajnie sprawdza się również na lunch w towarzystwie sałatek. Będziecie się czuli po nim lekko, a przy tym nasyci was na całe popołudnie.

Batatowo-warzywna uczta smaków

Szybkie i proste danie, które zachwyci każde kubki smakowe. Wystarczy wszystko pokroić i zapiec w piekarniku. Przyprawy nadają tu charakter całej potrawie, im jest ich więcej, tym lepiej 🙂 to danie bardzo często gości na naszych stołach. Idealnie sprawdza się też jako lunch box, na zimno również smakuje pysznie.

Smacznego 🙂

Jeżeli spodobały ci się nasze przepisy – udostępnij – niech więcej osób z nich skorzysta:)

A jeżeli chciałabyś popróbować naszych potraw na żywo i powalczyć o piękne ciało

zapraszamy na nasz październikowy

FIT WEEKEND w SPA

będzie zdrowo, będzie pysznie i będzie duża dawka energii na dobry start 🙂

FIT WYJAZD OCZYSZCZAJĄCY-detox-dieta-fitness-relaks

.