Dieta białkowo- tłuszczowa, kilka a może trochę więcej słów na jej temat:

Podjęłyśmy temat jakże kontrowersyjnego planu żywieniowego, ograniczającego spożycie węglowodanów,  oczywiście w stylu Food Harmony, czyli beznabiałowo i kolorowo z naszą ulubioną suplementacją w formie różnorodnych warzyw z niską zawartością cukrów. Stworzone plany bazują niezmiennie na nieprzetworzonej, wysokiej jakości żywności i przetestowanych kilkadziesiąt razy przepisach po to, by najwięksi miłośnicy węglowodanów z przyjemnością odcięli chwilowy dopływ glukozy.

Dlaczego chwilowy? Dietę białkowo-tłuszczową zalecamy stosować  na początek przez  1-2 tygodnie, nie dłużej, wnikliwie analizując swoje samopoczucie. Stosowanie planów nisko-węglowodanowych proponujemy cyklicznie powtarzać, w zależności od przeciwskazań zdrowotnych, reakcji organizmu oraz celu jej stosowania.

Dla ułatwienia trawienia białka polecamy wypijać zaraz po przebudzeniu szklankę wody z 1-2 łyżkami octu jabłkowego. Jeśli odczuwamy poprawę samopoczucia oraz perystaltyki jelit, napary możemy wypijać 2-3 razy dziennie na ok. 15 min. przed posiłkiem.

Opracowany plan ma za zadanie:

  • wykorzystywać energię z białek i tłuszczów

deficyt glukozy sprawia, że komórki zmieniają swój metabolizm i pozyskują energię z ciał ketonowych, powstających z rozpadu tłuszczów. Tym sposobem osiągamy stan ketozy w naszym organizmie

  • wspomagać rozpad tkanki tłuszczowej obecnym w diecie białkiem

białkowo tłuszczowe posiłki przy podwyższonym kortyzolu wywołują rozpad trójglicerydów do wolnych kwasów tłuszczowych, których zdecydowanie łatwiej pozbywamy się z naszego organizmu poprzez ruch i wysiłek fizyczny. Tym sposobem włączamy turbo spalanie niechcianej tkanki tłuszczowej

  • przyśpieszyć metabolizm
  • kształtować masę mięśniową
  • osiągnąć  finalnie redukcję wagi
  • uregulować cukier we krwi
  • opanować słodkie uzależnienie
  • wpłynąć korzystnie na mikroflorę jelitową
  • odcięcie dostępu cukrów powoduje, że szkodliwe bakterie obumierają. Rozwój korzystnej mikroflory jelitowej wspieramy obecnością w naszych dietach naturalnych kiszonek 🙂

– tutaj polecamy także autorski program detox w klasycznej wersji: Detox 5 dniowy

lub na Thermomix: Detox na Thermomix

Pamiętajcie o tym, że:

Wysoki udział białka w diecie skutkuje powstawaniem kwasu moczowego,  aby jego nadmiar został wydalony niezbędne jest wypijanie dużej ilości wody w ciągu dnia (ok 2 -2,5 l).

Ponieważ białko jest składnikiem obciążającym nerki, a tłuszcze nie powinny zawsze uchodzić za źródło energii, tylko węglowodany, stąd zalecenia co do czasu stosowania planu.

Każde stosowanie diety białkowo-tłuszczowej lub ketogennej, powinno być poprzedzone przezwyciężeniem pewnej bariery psychosomatycznej, związanej z koniecznością spożywania dużej ilości tłuszczów, choć zwolennicy Food Harmony, powinni być już z tą filozofią żywienia częściowo oswojeni 🙂 Pamiętajcie, że zawsze służymy radą i pomocą! Jesteśmy dla Was 🙂

Specyfika diety polega na tym, by znaczny udział energii w ciągu dnia pochodził z białka i tłuszczów. Wysoki udział tłuszczów w diecie wymagał od nas zdrowotnej interwencji, by znaczna jego część dostarczała cenne dla układu krwionośnego oraz nerwowego tłuszcze nienasycone, w tym kwasy omega 3 i 6w postaci: ryb, olejów roślinnych, awokado, orzechów, siemienia lnianego.

Ciekawostka:

Warto tutaj podkreślić, że efekt kardioprotekcyjny uzyskamy przy podaży tygodniowej ok 7 g EPA + DHA, co może zapewnić  np.  380 g łososia atlantyckiego lub 300 g makreli. Z dumą oświadczamy, że udało nam się osiągnąć wymagany pułap

Skład diety został bardzo przemyślany, aby białko pochodziło z różnych jego pełnowartościowych źródeł, takich jak ryby i owoce morza,

-jajka: Sałatka z wędzonym Łososiem i jajkami przepiórczymi

Nie martwcię się, nie zabraknie chleba, przemyciłyśmy go do diety w formie dobrze Wam znanego chlebka czystoziarnistego

lub sandwichów na bazie chleba z kalafiora

Czym byłaby jednak dieta białkowo-tłuszczowa bez mięsa? W planie wykorzystałyśmy sprawdzone przepisy takie jak np. Polędwiczki z Indyka w szynce parmeńskiej i czerwonym pesto 

Warzywa w diecie białkowo-tłuszczowej ? Zdecydowanie TAK

Składniki kwasotwórcze, którymi są produkty przemian białek oraz tłuszczów bilansujemy warzywami o potencjale zasadotwórczym.

Bogactwem roślinnym, wniosłyśmy do każdego posiłku: szereg witamin, składników mineralnych ale także: enzymy, fitozwiązki o potencjale antyoksydacyjnym oraz błonnik pokarmowy, wykazujący dobroczynny wpływ na nasze jelita, gospodarkę cukrową oraz cholesterol.

 

 

Mamy też sporo nowych, niepublikowanych dotąd perełek, czekających na nowych testerów 🙂 Już wkrótce Dieta Paleo – Białkowo Tłuszczowa pojawi się w naszym sklepie

SKLEP DIETY FOOD HARMONY

 

Opracowane plany zupełnie inaczej nasycają:

Pamiętajcie, że wysokotłuszczowe oraz wysokobiałkowe posiłki, które mogą wydawać się małe objętościowo, są wyjątkowo sycące. Brak nagłych wyrzutów insuliny z uwagi na niskowęglowodanowy plan żywieniowy nie wywoła spadku cukru we krwi, wilczego apetytu, a w konsekwencji i senności. Dodatkowe uczucie sytości nada nam skrupulatne przestrzeganie zaleceń, a więc spożywanie warzyw i odpowiednie nawodnienie.

W publikowanym już artykule Śniadania Białkowo – Tłuszczowe opisałyśmy pozostały, dozwolony skład posiłków białkowo-tłuszczowych, zachęcamy więc Was do odświeżenia informacji na ten temat 🙂

 

A co dalej?

Wychodzenie z diet białkowo-tłuszczowych powinno uwzględniać  stopniowe włączanie węglowodanów (pełnoziarniste kasze, ryż, produkty zbożowe, warzywa zawierające skrobię, owoce, miód), tak by początkowo 30 % dziennej kaloryczności posiłków z nich pochodziło, a docelowo osiągnęło wartość 50-60 %.  Powinniśmy jednak na stałe wykluczyć produkty przetworzone, stanowiące źródło cukrów prostych lub sięgać po nie z dużą dozą ostrożności i umiaru 🙂

Pamiętajcie również, że dieta białkowo-tłuszczowa nie jest dla wszystkich. W przypadku osób dotkniętych pewnymi jednostkami chorobowymi, których przez wzgląd na fakt, iż nie jesteśmy lekarzami, nie będziemy wymieniać zalecamy inne, przygotowane przez nas formy redukcji wagi. Dobór diety  w omawianych przypadkach powinien być indywidualny, a nade wszystko poprzedzony konsultacją lekarską.

Pozdrawiamy,

Harmonki 🙂