Dlaczego warto jeść zielone warzywa

Wprowadzenie zielonych warzyw do codziennej diety powinno być podstawą dla każdego. Dzięki nim będziesz zdrowy i wzmocni się twój system odpornościowy. Nie chodzi tylko o to, że są one bardzo zdrowe, ale jeżeli Będą one stanowiły część twojego codziennego menu, pomogą wyrzucić z twojego organizmu wszystko to, co powoduje, że źle się czujesz – toksyny, chemię, znajdujące się obecnie praktycznie we wszystkim co jemy. Zwłaszcza w żywności przetworzonej.

Zielone warzywa są alkaliczne – działają jak filtr w naszym organizmie

Dlatego też są wskazane zwłaszcza dla osób mieszkających w zanieczyszczonych regionach, prowadzących stresujący tryb życia, odżywiających się nieprawidłowo. W dzisiejszych czasach jest to praktycznie każdy z nas.

Zielone warzywa wspierają układ krwionośny oraz są bogate w chlorofil, który pomaga oczyścić organizm, ma działanie przeciw utleniające i łagodzi stany zapalne. Najwięcej chlorofilu znajdziecie w świeżych zielonych warzywach liściastych. Można je w łatwy sposób przemycić w koktajlach warzywno-owocowych. Nawet jeżeli ich nie lubicie, mixując je z ulubionymi owocami wyjdzie pyszny smoothie, który idealnie sprawdza się na drugie śniadanie.

Kilka inspiracji 🙂

Szpinakowy Wymiatacz

Poranna bomba

Dzieciaki piją zielone

 

Do koktajli można również dodać wszystkie „liście” które normalnie wylądowałyby w koszu na śmieci: liście botwiny, marchewki, skórki z ogórka itp. Jeżeli nie przesadzisz z ich ilością, nie zmienią smaku koktajlu, a bardzo wzbogacą jego wartości odżywcze. Biorąc jeszcze pod uwagę koszt takiego dodatku, mamy pierwszy powód dlaczego zdrowa kuchnia wcale nie musi być droga 🙂

Co kryją w sobie zielone warzywa?

Jeżeli chodzi o wartości odżywcze zielonych warzyw są one bogate w wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor i cynk. Zawierają witaminy A, C, E, K. Są również bogate w błonnik, który jest konieczny do zdrowego funkcjonowania naszego organizmu. To jego obecnie bardzo często brakuje w naszej codziennej diecie, która obfituje w węglowodany i niezdrowe tłuszcze. Zielone warzywa są również zasobne w kwas foliowy, co jest ważną informacją dla kobiet w ciąży i planujących ciążę. Zawierają również dużo wspomnianego wcześniej chlorofilu i wielu innych mikro i makro elementów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Jakie jeszcze zalety ma ich regularne spożywanie?

  • Poprawiają wygląd skóry,
  • Są niskokaloryczne, wspierają odchudzanie,
  • działają korzystnie na układ krwionośny,
  • zapobiegają nowotworom,
  • dodają energii,
  • oczyszczają,
  • wspierają florę bakteryjną jelit,
  • wpływają na zdrowie naszych kości,
  • chronią przed wolnymi rodnikami,
  • korzystnie wpływają na pracę mózgu, pamięć,
  • wspierają walkę z anemią.

Najlepiej wybierać warzywa ekologiczne, ale jeżeli nie macie do takich dostępu, pamiętajcie o bardzo dokładnym ich myciu. Najlepiej namoczyć je 10-15 minut w wodzie z sodą oczyszczoną i octem. Oczyścisz je wtedy z pestycydów i pasożytów.

Zielonych warzyw jest bardzo dużo do wyboru:

  • szpinak
  • brokuły
  • koperek
  • jarmuż
  • brukselka
  • szczypiorek
  • sałaty
  • zielona fasolka
  • algi
  • zielona
  • kapusta
  • botwinka (liście buraka)
  • bok choy
  • cukinia
  • kiełki
  • szczypiorek
  • cykoria
  • cebulka dymka
  • natka pietruszki
  • kolendra
  • rzeżucha
  • rukola
  • roszponka

Jedzenie ma być przyjemnością 🙂 wybieraj te warzywa, które lubisz, doprawiaj je po swojemu, tak aby ci smakowało. Nie katuj się jedzeniem na przykład brukselki, czy koperku, jeżeli nie lubisz. Warzyw jest sporo, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Warzywa jak wiadomo zachowują najwięcej swoich zdrowotnych właściwości jeżeli jemy je na surowo. Warto dlatego na przykład jedząc zupę posypać ją porcją świeżej natki pietruszki, czy kolendry. Warto również próbować przygotowywać dania na różne sposoby: gotować, na parze, dusić, piec w piekarniku itp. Im bardziej różnorodne danie będziesz przygotowywać tym będzie ciekawiej i nie znudzisz się jednym smakiem 🙂

„Zielony kolor jest spokrewniony z wiosną, czasem odnowy, odświeżenia i energii witalnej. W tradycyjnej medycynie chińskiej zielony odpowiada za wątrobę, stabilność emocjonalną i kreatywność

Poniżej znajdziesz kilka naszych ulubionych przepisów z wykorzystaniem zielonych warzyw:

Zielono mi

Kotleciki gryczane ze szpinakiem

Power smoothie bowl

Quinoa Tabouli

Placuszki z cukinii i komosy ryżowej

Tarta jaglana ze szpinakiem

Lekkie curry z soczewicą i szpinakiem

Tajska sałatka z tofu i orzeszkami

Food Harmony