Grochówka na dwa sposoby

Wege czy z boczkiem? Którą wolicie? 🙂
Obie wychodzą pyszne. W wersji wegetariańskiej wystarczy po prostu pominąć boczek.

Groch to bardzo zdrowe źródło błonnika, wspierającego pracę naszych jelit. Jest także bombą wartości odżywczych. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę A, E, C i K, kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, żelazo oraz wapń. Ma niski indeks glikemiczny. Wspiera walkę z nowotworami oraz zapobiega ich wystąpieniu.

Groch to roślina zasadotwórcza – odkwasza nasz organizm!

SKŁADNIKI:
  • Suchy groch – 200 g
  • Marchewka – 3 szt.
  • Pietruszka – 2 szt.
  • Kapusta włoska – nieduży kawałek
  • Seler – nieduży kawałek
  • Cebula – 2-3 szt.
  • Boczek (opcjonalnie) – 100 g
  • Ziemniaki – 0,5 kg (4-5 sztuk)
  • Czosnek – 2 ząbki
  • Liście laurowe – 2 szt.
  • Ziele angielskie – 2 ziarenka
  • Majeranek – 1 łyżeczka
  • Sól – szczypta
  • Pieprz – szczypta
  • Masło klarowane (opcjonalnie)
PRZYGOTOWANIE:
  1. Groch namaczamy najlepiej przez noc lub minimum przez 2-3 godziny.
  2. Do dużego garnka przekładamy obraną włoszczyznę i groch. Zalewamy 3-4 litrami wody. My wolimy rzadszą i delikatniejszą wersję, dlatego wody dajemy 4 litry. Gotujemy przez 2 godziny na małym ogniu pod przykrywką.
  3. W międzyczasie szatkujemy cebulkę, boczek kroimy w kosteczkę.
  4. Boczek przekładamy na patelnię i podsmażamy, aby tłuszcz się wytopił.
  5. Następnie dodajemy poszatkowaną cebulę i wszystko razem podsmażamy, aż cebulka będzie złocista i miękka. Jeżeli będzie za mało tłuszczu z boczku, dodaj trochę masła klarowanego.
    Odstawiamy na bok.
  6. Ziemniaki obieramy, myjemy i kroimy w kostkę ok 1 cm.
  7. Na około 20 minut przed zakończeniem dodajemy ziemniaki, cebulkę z boczkiem, czosnek przeciśnięty przez praskę, liście laurowe, ziele angielskie i majeranek.
  8. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku.
  9. Gotujemy przez około 20 minut, aż ziemniaki zmiękną.

Smacznego! 🙂

Grochówka na dwa sposoby


Zobacz diety na Thermomix: