Jedzenie poza domem dla wielu kończy się czymś niezdrowym, szybkim i kalorycznym (często puste kalorie). Domowe jedzenie jak wiadomo będzie mniej kaloryczne i mamy pewność z czego dokładnie jest zrobione. Ale nie popadajmy w panikę, żyjemy w czasach kiedy po prostu czasem musimy skorzystać z jedzenia poza domem, czy to z braku czasu, czy po prostu towarzysko.

My jak wiecie jesteśmy pasjonatkami domowych potraw, ale uwierzcie że z restauracji czy food trucków, korzystamy również, kiedy jest taka potrzeba 🙂 Mamy dla was kilka sprawdzonych sposobów, dzięki którym możecie jeść zdrowiej poza domem. A jeżeli chcecie zdrowo zacząć się odżywiać na co dzień, zerknijcie tutaj 🙂 Zdrowy start z Food Harmony – czyli jak zacząć przygodę ze zdrowym odżywianiem?

1. Zaplanuj co zjesz w restauracji zanim do niej wejdziesz!

Czy znacie to uczucie kiedy wpadasz do restauracji głodny i kiedy otworzysz menu chcesz zjeść dosłownie wszystko 🙂 zazwyczaj wtedy rzucamy się na kaloryczne i niekoniecznie zdrowe dania, to taki impuls. To bardzo często prowadzi do złych wyborów. Ale kiedy wcześniej zaplanujesz co zjesz, czy sprawdzisz np. menu restauracji na stronie internetowej, będziesz mógł spokojnie zamówić danie zaraz po przyjściu do restauracji lub w menu przejdziesz od razu do dań, które cię interesują. Z resztą obecnie wiele restauracji oferuje zdrowe dania, trzeba tylko się przyjrzeć 😉 Nie będziesz przewijać stron z pizzami, frytkami, deserami – przejdziesz od razu do sedna 🙂 Może brzmi to dziwnie, ale poważnie sprawdza się. Głodny człowiek nie myśli racjonalnie. Zgadzacie się z tym? 🙂

2. Zjedz coś małego zanim wyjdziesz do restauracji

Dobrą wskazówką, wartą do zapamiętania jest zjedzenia małej przekąski zanim wyjdziemy do restauracji. Mogą to być orzechy, suszone owoce itp. Głodny człowiek, łatwiej podejmuje złe decyzje żywieniowe.

3. Zamień frytki na warzywa

Restauracje nie zawsze oferują zdrowe, fit dania, dlatego można zawsze poprosić o zamianę części składników jak na przykład frytki na kaszę, ryż czy po prostu dodatkową porcję warzyw. Obecnie w wielu restauracjach można dostać frytki np. z pietruszki, cieciorki, batatów – to także zawsze lepsza opcja.

4. Zapytaj kelnera jak przygotowana jest twoja potrawa

Warto to wiedzieć zanim zdecydujesz się na danie. Jeżeli danie jest podane z sosem, w tym również sałatka, można zawsze poprosić o podanie sosu osobno. Sosy często zawierają mnóstwo dodatków, które niekoniecznie są zdrowe, w tym cukier. Sos do sałatek zawsze możesz zamienić na oliwę, przyprawy, kawałek cytryny do skropienia, czy ocet balsamiczny, które zawsze są w restauracjach. Kurczaka można zamóić na przykład na parze, czy z grilla, a nie smażonego.

5. Sałatka przed daniem głównym

Jeżeli zamierzasz jeść coś ciężkostrawnego, zjedz przed daniem głównym sałatkę z surowych warzyw. Świeże warzywa zawierają enzymy trawienne, dzięki którym posiłek główny który zjesz będzie łatwiej strawiony

6. Jeśli już burger, zrób kilka podmianek 🙂

Tak, burger to coś co większość z nas uwielbia i na sam widok, od razu robi zamówienie. W takim razie zróbmy zdrową wersję burgera. Sama bułka to spora ilość pustych kalorii. Można ją zastąpić na przykład liśćmi sałaty i dodatkową porcją warzyw. Sosy poproś podane osobno, zazwyczaj jest ich za dużo w burgerze, a jak pisałyśmy powyżej, są napakowane substancjami, których nie chcemy. Możesz też pominąć sos lub dać go po prostu mniej. Tłusty ser nie wiadomej jakości można zastąpić plasterkami awokado – uwierzcie jest to świetny pomysł i smakuje wyśmienicie.

7. Co z piciem podczas posiłku?

Tak, ale zamiast soków czy alkoholu zamów wodę z cytryną, miętą, czy domowe lemoniady, zwłaszcza w lecie restauracje mają je w swojej ofercie i są przepyszne. Możesz zawsze poprosić wersje bez cukru.

8. Przeżuwaj pokarmy dokładnie

Nie jedz szybko, przeżuwaj dokładnie każdy kęs. Będzie łatwiejszy do strawienia i przyswoisz więcej jego wartości odżywczych. Niezależnie od tego co zamówisz, czy jesz, jedzenie które jest dobrze „przeżute” jest po prostu zdrowsze. Duże kawałki nie będą zalegać w waszym żołądku powodując problemy trawienne. Obecne czasy zmuszają nas do szybkiego jedzenia, często po drodze, czy na stojąco, a to błąd. Posiłek należy zjeść w spokoju, kilka minut więcej nas nie uratuje, a nasz organizm nam za to podziękuje.

9. A co z deserem?

No cóż, dla wielu, deser jest najatrakcyjniejszą częścią posiłku w restauracji. Jeżeli juz chcecie zamówić deser, postaraj się wybrać np. naturalny sorbet, sałatki owocowe, koktajl owocowo warzywny czy galaretki. Część z tych potraw będzie zawierać na pewno cukier, ale na pewno w mniejszych ilościach niż ciasto polane syropem, sosem czy bita śmietana.

10. Weź połowę na wynos

I to jest złota zasada, aby się nie przejeść. Porcje w restauracjach mogą być bardzo duże, a my lubimy zjeść wszystko 🙂 dlatego najlepszym sposobem jest zapakowanie połowy na wynos. Przy okazji zaoszczędzimy czas na przygotowanie czy kupienie kolejnego posiłku 🙂

Jeżeli podobał się wam ten artykuł, udostępnij, może ktoś na tym skorzysta.
Daj tez znać, czy któreś wskazówki są dla ciebie pomocne.

Życzymy smacznego i dużo zdrowia!
Harmonki

Jeżeli nie umiesz samodzielnie planować posiłków, a zdrowe odżywianie to ciągle problem, który planujesz rozwiązać – chętnie pomożemy! Sprawdź nasze diety na Thermomix i nie tylko i w końcu zacznij cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem!

DIETY – FOOD HARMONY