Jedzenie towarzyszy nam każdego dnia, dlatego też ważne jest, aby jeść zdrowo, smacznie i jeszcze tak, abyśmy byli szczupli i piękni 🙂 Rodzaje diet, które obecnie są do naszej dyspozycji mogą przyprawiać nas o istny zawrót głowy. Co tu wybierać, co chwile pojawiają się jakieś nowinki i najlepsze sposoby na odchudzanie, a tak naprawdę często po zastosowaniu zapał nam spada i powracają zbędne kilogramy. Do tego diety trzymamy się określony czas, a później wracamy do starych nawyków. I na koniec dochodzą wszystkie listy z zakupami, odmierzanie pokarmu… aż się odechciewa.

A przecież można tak łatwo wystarczy tylko kilka zasad zdrowego odżywiania.

Same osobiście jesteśmy przeciwniczkami jakichkolwiek diet i uważamy, że należy słuchać swojego organizmu pod warunkiem, że nie podpowiada schabowy z kapustą lub frytki każdego dnia 🙂 Należy zrozumieć swój organizm i nauczyć się wyeliminowywać rzeczy, które ci nie służą. Uznajemy zasadę, jedz na co masz ochotę, zawsze pamiętaj żeby w twoim posiłku było więcej wartości odżywczych, witamin i minerałów niż kalorii. Należy nauczyć się rozumieć jak działa kaloryczność posiłków, aby unikać bomb bez wartości, po których często wcale nie czujemy się dobrze, a co więcej mamy zazwyczaj spadek energetyczny.

Wszelkiego rodzaju zachcianki jedzeniowe często pojawiają się z tak zwanego niedożywionego organizmu i to właśnie wtedy często z wilczym apetytem sięgamy po tak zwane bomby kaloryczne. A przecież tak łatwo by było tego uniknąć gdybyśmy tylko w ciągu dnia odpowiednio się odżywili.

Co zrobić aby zrzucić zbędne kilogramy i nie mieć efektu jojo?

Zasada jest prosta skup się na tym, aby odpowiednio odżywić swój organizm w ciągu dnia, aby twoje posiłki było odpowiednio rozłożone w czasie i zawierały wszystkie niezbędne wartości odżywcze. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami i staraj się je wdrażać do swojego dziennego harmonogramu. Wprowadzenie wszystkich zmian na raz nie jest łatwe, ale zacznij od jednej, a następne same będą wkradać się w twoje życie.

Osobiście polecamy od zaczęcia picia wody, gdyż wydaje nam się ono najprostszą zmianą jaką możesz wprowadzi bez wyrzeczeń, a efekty będą odczuwalne od razu.

  1. Woda podstawowym napojem
  2. Odstaw cukier
  3. Zawsze jedz śniadanie
  4. Jedz zdrowo i z głową
  5. Jedz częściej, a mniejsze porcje
  6. Ruch to zdrowie
  7. Zadbaj o sen
  8. Naucz się gotować
  9. Unikaj chemii w żywności
  10. Pamiętaj o relaksie

1. Woda podstawowym napojem – Regularne picie wody nie tylko pomaga szybciej stracić zbędne kilogramy, ale także wydłuża efekt utraty wagi. Powinniśmy wypijać koło 8 szklanek dziennie. Nasze ciało zbudowane jest od 50 do 70% z wody, co zmienia się wraz z wiekiem. Regularne picie wody bardzo dobrze wpływa na naszą skórę, spowalnia procesy starzenia, a dodatkowo pomaga w absorbcji wartości odżywczych. Wypicie przed posiłkiem szklanki ciepłej wody obroni nas przed objadaniem się. Warto wpoić w sobie nawyk wypijania szklanki ciepłej wody z sokiem z cytryny i imbirem tak zwanej imbirówki: Imbirówka, zaraz po przebudzeniu się. Pobudzi to nasz układ trawienny do lepszego funkcjonowania. Więcej informacji w artykule: Woda jak to naprawdę z nią jest.

2. Odstaw cukier – Cukier nie ma ani witamin, ani składników odżywczych. I choć cukry proste dają nam błyskawiczne uczucie sytości i zastrzyk energii, to jest ono bardzo krótko trwałe. To właśnie cukier odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej i prowadzi do wielu chorób. Kilka sposobów na walkę z cukrem w artykule: Jak odstawić cukier.

3. Zawsze jedz śniadanie – Śniadanie nie tylko pobudza twój metabolizm, ale dodatkowo pozwala zapanować nad podjadaniem w ciągu dnia i objadaniem się na noc. Pierwszy posiłek powinien być wartościowy, ale nie ciężkostrawny, bo to właśnie on daje nam energię na dobry początek dnia. Dziennie spożywanie śniadań powiązane jest z utrzymywaniem dobrej wagi. Jeśli nie jesteś rano głodny może być to wywołane nocnym podjadaniem. Nie należy zmuszać się wtedy do śniadania, tylko spokojnie zaczekać na oznaki pierwszego głodu 🙂 a w międzyczasie zadowól się zdrowym smoothie. Jest to świetna i szybka alternatywa dla zdrowego fit śniadania. Kilka inspiracji znajdziesz tu: Smoothie i napoje.

4. Jedz zdrowo i z głową – Jedzenie to nasze paliwo, dlatego warto wybierać to jak najlepsze. Naucz się w pełni odżywiać swój organizm dostarczając mu jak najwięcej wartości odżywczych z każdym posiłkiem. Kiedy zauważysz jak dobrze się czujesz po takim jedzeniu, w naturalny sposób stanie się to codziennością. W tym artykule znajdziesz więcej informacji na temat zbilansowanego odżywiania i informacje jak powinien wyglądać twój zdrowy talerz: Przepis na idealną dietę.

Warzywka są kluczem do pięknej sylwetki, więc jedz ich do woli, im bardziej kolorowo na talerzu tym lepiej 🙂 Są nisko kaloryczne i zawierają bardzo dużo enzymów trawiennych, antyoksydantów, minerałów i witamin, które regulują procesy biochemiczne naszego organizmu. Warzywa i owoce mają wysoką zawartość błonnika, co przyspiesza trawienie, daje nam uczucie sytości na dłużej, a dodatkowo pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi. To wszystko chroni nas przed podjadaniem.

Jedz więcej dobrych węglowodanów – Zamień biały chleb, makaron, drożdżówki, biały ryż na zdrowe węgle. Ziarna zbóż zawierają wszystkie niezbędne mikroelementy potrzebne do prawidłowego trawienia. Niestety w procesach rafinowania, oczyszczania i wybielania mikroelementy te giną bezpowrotnie. Dostarczając białego cukru, białej mąki, białego ryżu organizm sięga do własnych zasobów witamin i minerałów, aby je strawić. Wybieraj produkty pełnoziarniste takie jak: dziki, brązowy i czerwony ryż, komosa ryżowa, kasza jaglana, kasza gryczana, amarantus i urozmaicaj nimi codzienne posiłki.

Wybieraj zdrowe tłuszcze – Orzechy, pestki, ryby, awokado, oliwa, olej z siemienia lnianego, olej kokosowy. W małych ilościach bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie i pełnią wiele ważnych funkcji między innymi:

  • są skoncentrowanym źródłem energii dla naszych tkanek i narządów
  • chronią przed utratą ciepła
  • wpływają na stan krążenia
  • wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego
  • wspomagają trawienie węglowodanów
  • są źródłem witaminy A,D, E i K i ułatwiają ich przyswajanie z innych produktów

5. Jedz częściej, a mniejsze porcje – Człowiek to nie wielbłąd. Przeciętny ludzki organizm jest bardziej skłonny do gromadzenia tłuszczu niż jego spalania. Jeśli będziemy objadać się nasz organizm będzie gromadził nadmiar energii w postaci tłuszczu. Jedząc częściej, a mniej dostarczymy organizmowi wystarczającej ilości energii, a nie zalewamy go jej nadmiarem, która później będzie odkładać się w fałdach tłuszczu. Dodatkowo nie rozpychamy żołądka, który jest jednym z ośrodków regulujących uczucie głodu. Im większy żołądek, tym większych porcji będzie się domagał. Jeśli przyzwyczajony jesteś do dużych porcji zmniejszenie ich będzie dość trudne, ale warto powalczyć. Jedząc nieregularnie fundujemy organizmowi długotrwałe okresy głodu, które bardzo niekorzystnie wpływają na nasz metabolizm, gdyż organizm przechodzi wtedy w stan akumulacji i gromadzenia zapasów zamiast je zużywać. W takim cyklu utrata wagi jest prawie niemożliwa.

6. Ruch to zdrowie

Pamiętaj o wysiłku fizycznym, już 30 minutowy dzienny wysiłek fizyczny może wydłuż twoje życie i wpłynąć na utratę wagi. Poprzez ruch nie tylko będziemy spalać więcej kalorii, ale także wytwarzać będziemy endorfiny, które wpływają na twój nastrój i samopoczucie. Wysiłek fizyczny zmotywuje cię do lepszego jedzenia, sprawi że lepiej będziesz się czuć, a dodatkowo da ci hormony szczęścia 🙂 Nie czekaj więc tylko weź się do roboty. Samo odżywianie nie wystarczy.

7. Zadbaj o sen – Sen wydaje się być lekarstwem na wszystko, nie tylko na przeziębienie i grypę, ale nawet podczas odchudzania pełni bardzo ważną rolę. To ile śpisz i jak śpisz ma wpływ na prawie każdy aspekt twojego życia. Śpij więcej i waż mniej 🙂 Każdy powinien spać minimum 7 godzin dziennie. Planując swój dzień zaplanuj czas na sen, dobra organizacja to klucz do sukcesu. Jeśli borykasz się problemami z zasypianiem, nie podjadaj na noc, a już w szczególności słodyczy. Warto tez wprowadzić pewnego rodzaju rutynę przed snem, jak u małych dzieci, przyniesie to pozytywne efekty. Unikaj oglądania TV i siedzenia przed ekranem telefonu przynajmniej na godzinę przed zaśnięciem. Dla niektórych czytanie jest najlepszą metoda na sen. Inną możliwością jest wprowadzenie pewnego rodzaju relaksu przed snem.

  • sen regeneruje ciało i umysł
  • dodaje energii
  • podnosi odporność
  • chroni przed chorobami serca i udarem
  • dodaje urody
  • wydłuża życie
  • poprawia nastrój
  • wpływa na kontrolowanie wagi

8. Naucz się gotować – Udowodnione jest, że poprzez przyrządzanie naszych posiłków nawiązujemy kontakt z jedzeniem. Pobudzamy bodźce smakowe, zaczynamy wydzielać więcej enzymów trawiennych. 80% twojego pokarmu powinno być przyrządzane w domowy sposób. Podróżując dużo po świecie wiemy jak ciężko jest znaleźć miejsca ze zdrową żywnością, żeby nie było w niej przemycanego cukru i innych chemicznych dodatków, nie mówiąc już o kilogramach soli. Jedząc i gotując w domu mamy 100% kontrole jakich składników używamy i czy nasze jedzenie jest świeże. Jeżeli nie masz nawyku przygotowywania posiłków w domu, zacznij małymi krokami, na przykład od codziennego zabierania domowej roboty smoothie do pracy.

9. Unikaj chemii w żywności Jak skutecznie schudnąć bez efektu jojo– Przede wszystkim zacznij przyjmować zasadę, że jeśli jest to z opakowania, to przynajmniej sprawdź skład. Zasada którą należy się kierować jest prosta, im krótszy i bardziej zrozumiały skład, tym produkt bezpieczniejszy. Często do sklepowego pakowanego pożywienia dodawane są zagęszczacze, barwniki, kwasy sorbowe, benzoesany, glutaminiany i spulchniacze, a nasz organizm po prostu nie ma zdolności, aby te chemiczne wynalazki przetrawić i wydalić i najzwyczajniej w świecie przedostają się do naszego krwioobiegu. Więcej na ten temat w artykule: Chemiczne dodatki do żywności – Czy wszystkie E są szkodliwe.

10. Pamiętaj o relaksie – Znajdź czas i sposób na relaks. Stres podnosi poziom kortyzolu, a ten natomiast podnosi stężenie glukozy we krwi. Prowadzi to do zwiększonego apetyty i zachcianek jedzeniowych. Kortyzol powoduje gromadzenie się tłuszczu w organizmie i zatrzymywanie wody. Nawet jeśli nie jesz więcej z powodu stresu, on sam może już powodować przybieranie na wadze. Warto dlatego znaleźć chwilę na relaks i dobry sposób na okiełznanie stresu. Spacer, rower, sauna, relaksująca kapiel, dobry film, czy książka, spotkanie z przyjaciółmi mogą być dobrym sposobem 🙂

Jak skutecznie schudnąć bez efektu jojo