Kaszę gryczaną jak wiecie uwielbiamy, koniecznie tą białą, niepaloną. Wciąż nie możemy zrozumieć, dlaczego gości ona na naszych stolach tak rzadko. Może dlatego, że brak na nią pomysłów. Tym właśnie tropem, chcąc was trochę zainspirować powstał ten artykuł 🙂

Kasza gryczana, pomimo swoich niesamowitych właściwości jest niestety nadal niedoceniana i wielu z nas kojarzy się z czymś niesmacznym. A szkoda, bo osobiście polecałybyśmy jeść ją codziennie. Gryka to kasza o bardzo wysokich wartościach odżywczych i właśnie dlatego bardzo często stosowana jest w różnego rodzaju dietach, detoksach, czy nawet programach przeciwrakowych. Zawiera bardzo dużo białka, którego właściwości porównywane są do jakości białka kurzego, uznawanego według naukowców jako wzorcowe. Spożywanie nawet 100 g kaszy gryczanej dziennie dostarcza człowiekowi wystarczającej ilości aminokwasów egzogennych, które skutecznie obniżają cholesterol we krwi. Dodatkowo gryka nie zawiera glutenu, dlatego polecana jest osobom cierpiącym na celiakię.

Gryka przynależy do węglowodanów złożonych, podczas trawienia których cukry rozkładane są powoli i z racji tego nie podnoszą poziomu insuliny we krwi. Z racji tego polecana jest osoba cierpiącym na cukrzycę.

Lubisz kasze i interesujesz się zdrowym odżywianiem? Chcesz posmakować potraw naszego autorstwa?  zapraszamy na nasz październikowy FIT WEEKEND – czeka na was duża dawka energii oraz atrakcji 🙂

FIT WYJAZD OCZYSZCZAJĄCY-detox-dieta-fitness-relaks

Dodatkową zaletą gryki jest zawartość błonnika pokarmowego, którego wartość wynosi 25% zapotrzebowania dziennego już w 100 g kaszy gryczanej. Błonnik pokarmowy daje nam uczucie sytości i pomaga w przesuwaniu się mas kałowych w jelitach, co korzystnie wpływa na nasz metabolizm, wspomaga oczyszczanie i odchudzanie.

Gryka bogata jest także w witaminy głownie z grupy B oraz witaminę E. Dodatkowo zawiera składniki mineralne takie jak magnez, żelazo, cynk, miedź, potas i fosfor. Wykazuje także wysoki potencjał antyoksydacyjny dlatego bardzo często zalecana jest w walce z nowotworami. Dzięki powyższym właściwościom, które bardzo pozytywnie wpływają ogólnie na funkcjonowanie naszego organizmu, gryka bardzo często stosowana jest w walce z: nadciśnieniem, chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą, zaparciami i nadwagą.

Dlaczego uwielbiamy kasze gryczana?

Po pierwsze, jak już wiemy, jest bardzo zdrowa. Po drugie, przygotowanie gryki jest bardzo łatwe i szybkie. Po trzecie jest pyszna, ma delikatny smak i można ją komponować z wszystkimi możliwymi przyprawami, warzywami, owocami. Na słodko i na słono smakuje wyśmienicie. Dlatego zachęcamy wszystkich, aby częściej po nią sięgali. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na wykorzystanie kaszy gryczanej. Mamy nadzieje, że was zainspirują i zaczniecie kombinować z nią tak jak my 🙂 wyjdzie to nam wszystkim na zdrowie 🙂

nasze ulubione inspiracje 🙂

Czekoladowa granola z kaszy gryczanej

Nasz numer 1 na liście przepisów z wykorzystaniem kaszy gryczanej. Ulubiona granola, która świetnie nadaje się do mleka, smoothie bowls, deserów. Smakuje pysznie i wygląda równie apetycznie. Taka granolę warto zrobić w większej ilości i kiedy nie masz nic w lodówce do jedzenia, zawsze cię uratuje 🙂

Kotleciki gryczane ze szpinakiem

Kasza gryczana sprawdza się również świetnie w kotlecikach wegetariańskich. W tym przepisie wykorzystujemy szpinak, ale śmiało można kombinować z cukinią, czy marchewką. Takie kotleciki świetnie nadają się do pracy na lunch, smakują dobrze na ciepło i na zimno. Można je smażyć na patelni, a jeżeli jesteś fit freakiem, również w piekarniku 🙂

Poranna Bomba

Smoothie to kolejny super pomysł na przemycenie kaszy gryczanej do naszej codziennej diety. Jeżeli gotujesz kaszę do przygotowania jakiegoś dania, ugotuj trochę więcej i zostaw na kolejny dzień do przygotowania koktajlu.

Bezglutenowy chlebek z suszonymi pomidorami

I zdecydowany hit – chleby z kaszy gryczanej – ich smak naprawdę cię zaskoczy. Większość robi się z namoczonej kaszy, tak aby powstał naturalny zakwas, który jest bardzo dobry dla naszej flory jelitowej. Same chlebki są bardzo łatwe w przygotowaniu: namaczamy, mixujemy, pieczemy 🙂 Na naszej stronie znajdziesz kilka różnych propozycji.

Tak, desery też można zrobić z kaszy gryczanej 🙂

Placuszki gryczane z czekoladą i owocami

Te placuszki to zdecydowanie hit w naszej kuchni. Choć przepis dedykowany jest dzieciakom, uwierzcie nam, że dorośli tez je wprost pożerają 🙂 Robi się je prościej niż naleśniki. Wystarczy namoczyć przez noc kaszę gryczaną i rano zmielić. Smaży się je bez żadnego tłuszczu. A udekorować można je wszystkim co lubisz. W tym przepisie mamy domową czekoladę z awokado i owoce 🙂

Ciasto marchewkowe

Dla wszystkich miłośników ciasta marchewkowego mamy dobrą wiadomość – też można je zrobić z dodatkiem mąki gryczanej. Takie ciasto to też świetna alternatywa dla cukrzyków. Mąka gryczana ma niski indeks glikemiczny! Kto się skusi?

Szybkie kaszotto z zieloną fasolką

Uwierzcie nam, bądź nie – kaszotto najlepiej smakuje z kaszy gryczanej. Z zieloną fasolką szparagową to idealny obiad lub kolacja dla całej rodziny. Co zostanie można zabrać na lunch do pracy na następny dzień. Kaszotto to łatwy i szybki sposób na bardzo zdrowe danie!

Kasza gryczana z jabłkiem i cynamonem

Nic prostszego już nie da się wymyślić. Takie szybkie w przygotowaniu fit słodkie śniadanko, lunch czy również kolacja. Zazwyczaj jabłka z cynamonem robi się w połączeniu z ryżem lub makaronem, a my przetestowałyśmy kaszę gryczaną i jest równie pysznie.

Naleśniki na słodko czy na słono?

Naleśniki gryczano-czekoladowe

Kto ma ochotę na taki naleśnikowy tort 🙂 Jak my go uwielbiamy!!! Naleśniki też można zrobić z gryki. Wystarczy zmielić ją na mąkę lub kupić gotową w sklepie. Takie cudeńko serwujemy na śniadanie w weekendy całej rodzinie! Poprawią humor każdemu 🙂

Naleśniki gryczane z ziołami i szparagami

Te naleśniki to też nasze tegoroczne odkrycie. To najlepszy przykład że naleśniki i zdrowa kuchnia nie muszą być nudne. Dodałyśmy do nich świeżych ziół i nawet same smakują obłędnie! Do tego wyglądają ślicznie. Poza sezonem na szparagi, można je wypełnić je tak naprawdę tym co lubisz najbardziej: szpinak, fasolka szparagowa, kurczak z warzywami, sałata itp.

W takim razie do dzieła! Co dziś zrobicie z kaszy gryczanej? 🙂

Jeżeli spodobał się ci nasz artykuł i chciałbyś posmakować naszych potraw na żywo zapraszamy na nasz

FIT WEEKEND w SPA 🙂