Nie stresuj się jeśli kawa jest twoją codziennością ☺ Uzależnienie od kofeiny jest dość powszechne w dzisiejszych czasach.
A jak to naprawdę jest z tą kawą? Powinniśmy ją pić czy nie? Co za tym idzie i jakie korzyści może nam dać, lub jakie są minusy picia kawy.

Nie widzimy przeszkód, a poniżej prezentujemy argumenty na poparcie tej śmiałej tezy:
Postępujący rozwój farmakologii, zainteresowanie naukowców wszechobecną złą opinią kawy i naukowe wyniki prac badawczych jej właściwościom poświęconych sprawiają, że wcale nie należy się jej bać!
Liczne badania potwierdzają, że kawa w ilości 2-4 filiżanek dziennie, co odpowiada 280-350 mg kofeiny, wywiera wiele korzyści zdrowotnych.

Jedną z nich jest pomoc w zwalczaniu cukrzycy typu 2! Kawa poprawia insulino-wrażliwość, a zawarty w niej cenny kwas chlorogenowy zmniejsza wchłanianie cukru z pożywienia w przewodzie pokarmowym, wykazując tendencję do obniżania gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. 

Możesz już dziś zacząć zdrowo się odżywiać z nami i naszymi DIETAMI NA THERMOMIXWypróbuj jedną z naszych diet i zobacz zmiany już po tygodniu. Nasze diety są idealne dla alergików, nie zawierają glutenu, nabiału i białego cukru. TAK – walczymy razem z uzależnieniem od cukru 🙂 Dodatkowo poznacie pyszne fit desery, które nie tylko zastąpią wam słodycze, ale również są przygotowane tak aby były pełnowartościowym posiłkiem.

NIE CZEKAJ – KUP TERAZ

Czy to oznacza, że konsumpcja „słodkości” winna być profilaktycznie kończona wypijaniem kawy?

Taki schemat to tylko nasze przyzwyczajenie, a brutalna odpowiedź brzmi NIE. Skład słodyczy obfituje najczęściej w złowieszcze tłuszcze nasycone, kawa spowolni w tym wypadku ich trawienie, co jest zjawiskiem niekorzystnym.

A jeśli wypiję kawę z mlekiem?

W kontekście odchudzania, każdy dodatek do kawy nie jest mile widziany, a już tym bardziej wysoce kaloryczne syropy, bita śmietana, cukier, pełnotłuste mleko. Wyjątkiem jest mleko niskotłuszczowe lub roślinne, fortyfikowane dodatkowo o wapń. Wspomniane dozwolone mleczne dodatki ograniczają wchłanianie szczawianów z kawy, poprawiają biodostępność wapnia oraz magnezu z kofeiny.
Połączenie kawy z mlekiem wpływa również na spowolnienie wchłaniania się kofeiny, poprzez tworzenie trwałego związku pomiędzy kofeiną, a białkami mleka. Biała kawa pobudzi więc nas słabiej aniżeli czarna lub espresso. Najlepsze kawy znajdziecie w EKOCHATCE – naszym ulubionym sklepie ekologicznym w Krakowie i on line 🙂

Czy kawa tuczy?

Tuczą dodatki wyżej wymienione, które sprawiają, że aromatyczny napój staje się wysokokalorycznym, ciężkostrawnym „posiłkiem”, nie wnoszącym praktycznie żadnych wartościowych składników odżywczych do naszej diety.
Jeśli jednak wypijamy czystą kawę, stworzy ona w naszym organizmie korzystne warunki do spalania tkanki tłuszczowej.

Kofeina jest metabolizowana w wątrobie przez system oksydazy cytochromowej do między innymi paraksantyny, która to zwiększa lipolizę, czyli w uproszczeniu rozkład tłuszczów do glicerolu i wolnych kwasów tłuszczowych.

  • 100 mg kofeiny (espresso 50 ml zawiera ok 85-113 mg kofeiny) przyspiesza spoczynkowe tempo przemiany materii o ok 3 % w ciągu 2-3 h.
  •  100 mg kofeiny przyjmowanej co 2 h w ciągu doby, podwyższy tempo spalania o ok 8% .

Każdy organizm jest oczywiście inny i może w różny sposób reagować na kofeinę w kontekście spalania tkanki tłuszczowej. Jeśli jednak wypijamy kawę przed treningiem na czczo albo też przyjmujemy suplementy zawierające kofeinę, podczas wysiłku oszczędnie pobieramy glikogen, chętniej natomiast spalamy wolne kwasy tłuszczowe, które zostały „uwolnione” w trakcie wspomnianej lipolizy.

Czy kawa wypłukuje magnez?

Kawa wykazuje działanie diuretyczne, co naraża nas faktycznie na większe straty elektrolitów, w tym magnezu, jednakże:

  • czysta kofeina w ilości 100 mg dostarcza ok 12 mg magnezu,
  • spożycie kawy zawierającej 100 mg kofeiny wpływa na stratę ok 1,4 mg (300 mg kofeiny-strata 4 mg Mg).

Drodzy „Kawosze”: Bilans magnezu jest więc i tak dodatni!

O ile w kontekście magnezu kawa wykazuje korzystne statystyki to w przypadku wapnia należy pamiętać, że spożywanie więcej niż 4 filiżanek kawy dziennie może zmniejszać gęstość kości o 2-4 %. Dlatego tak bardzo zwracamy uwagę na różnorodną kompozycję posiłków i dostarczanie go z wielu źródeł.

Wolnym rodnikom mówimy nie!

Kolejną pozytywną właściwością kawy jest jej antyoksydacyjny potencjał ze zdolnością do obniżania stanu zapalnego. To dobra wiadomość, choć źródłem przeciwutleniaczy w naszej diecie powinny być warzywa i owoce, które są bardziej urozmaicone i łatwiej wchłaniane.

Kawa na dietach typu „detox”

Mimo wielu korzyści, które przypisuje się spożywaniu kawy, to jednak uchodzi ona za używkę stymulującą nadnercza i wywołującą stan euforii i pobudzenia. Podczas krótko trwających diet takich jak: diety sokowe, diety wg zaleceń postu dr Dąbrowskiej lub naszego autorskiego programu oczyszczającego DETOX FOOD HARMONY NA THERMOMIX mała czarna NIE JEST ZALECANA. Kawa jest mieszaniną ponad 800 związków lotnych. Toksyczne kwasy pochodzące z kawy mogą częściowo zanieczyszczać organizm, niwelując przeznaczenie żywieniowych postów. Surowa kompozycja produktów dozwolonych w dietach oczyszczających ma za zadanie naturalnie usprawnić wiele szlaków w naszym organizmie, nie dopuszczając przy tym żadnych stymulantów.

Zielona herbata, yerba mate czy zielone soki lub smoothie są idealną alternatywą dla kubka kawy ☺ Już nie raz przechodziłyśmy przez etap wyeliminowania kawy lub ograniczenia i właśnie powyżej wymienione najlepiej ją zastępowały. Jeśli brak ci inspiracji na zielone zdrowe Smoothie, zaglądnij do naszych przepisów Smoothie Food Harmony.

A jeśli jednak postanowicie dalej rozkoszować się smakiem kawy, zerknijcie na nasze ulubione przepisy jak również domowe mleka roślinne, które są wspaniałym zastępnikiem mleka krowiego

Domowe mleko owsiane

Waniliowe mleko migdałowe

Kawowo-czekoladowy poranek

Kawa kuloodporna

Cappuccino migdałowo-kokosowe

 

Jeśli podobają ci się nasze przepisy zapraszamy do Świata naszych Diet

Sklep Food Harmony 

Sprawdź poniżej nasz przykładowy jednodniowy jadłospis i jeżeli ci się spodoba – do dzieła 🙂 zakup nasze diety i w końcu OBUDŹ SIĘ DO ŻYCIA! Nikt za ciebie tego nie zrobi, my też, ale na pewno pomożemy i w razie potrzeby wesprzemy poradą 🙂

KUP TERAZ

Zapraszamy również do dołączenia do naszej grupy na Facebooku – Diety na Thermomix W grupie moc 🙂

Dieta Wegetariańska, często pytacie co jeść, jak łączyć ze sobą białko, tłuszcze i węglowodany? Skąd czerpać najwięcej roślinnego białka? Przychodzimy z pomocą, dla wszystkich wegetarian lub osób które zastanawiają się nad taką dietą, wychodzimy naprzeciw i udostępniamy dla was przykładowy dzień naszej diety DIETY WEGETARIAŃSKIEJ NA THERMOMIX 2000kcal 🙂

NATURALNE SUPLEMENTY DIETY – TUTAJ

Kasia

Dietetyk, Dietetyk Sportowy, absolwentka Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie na kierunku technologia żywności i żywienie człowieka oraz Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach na kierunku dietetyka w sporcie. Swoją wiedzę nieustannie poszerza biorąc udział w konferencjach i szkoleniach poświęconych dietetyce. Przedmiotem zainteresowań nie są internetowe nowinki dietetyczne, lecz wszystko to co zostało udowodnione naukowo i w sposób nie budzący wątpliwości. Nie eksperymentuje na organizmie człowieka, za wyjątkiem własnego (i może jeszcze swojego Męża :)).

Na co dzień dietetyk w FitLab Catering, uczący się najlepszych kulinarnych- dietetycznych kompozycji od profesjonalistów. Pracuje również na badaniach laboratoryjnych krwi, opracowując na podstawie ich wyników oraz wywiadu żywieniowego odpowiedni plan działania. Dokonując racjonalnych wyborów żywieniowych, stara się naturalnie wpłynąć na zdrowie swoje i swoich najbliższych