W tak zimne dni, nie ma jak rozgrzewająca zupa. Dla każdego kto uwielbia hinduskie smaki mamy idealny przepis na pyszną, pikantną i pożywną zupę z soczewicy.

Dlaczego soczewica?

Zawiera ona dużo dobrze przyswajalnego białka, dlatego jest fantastyczną alternatywą dla mięsa. Jest też znakomitym źródłem potasu (100 g ugotowanej soczewicy zawiera aż 369 g tego pierwiastka), który pomaga w obniżeniu ciśnienia krwi oraz kwasu foliowego. Ostatnim odkryciem są obecne w soczewicy taniny, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe, a dokładniej spowalniające podział komórek nowotworowych. Soczewica jest też doskonałym źródłem błonnika, który nie tylko poprawia pracę układu trawiennego, ale również wspomaga redukcję poziomu złego cholesterolu, co pomaga regulować ciśnienie oraz przeciwdziała miażdżycy, a co za tym idzie przeciwdziała chorobom układu krążenia, a w szczególności zawałowi serca i udarowi mózgu. Wysoka zawartość błonnika daje długotrwałe uczucie sytości. Dzięki wysokiej zawartości żelaza (3,33 mg/100 g) i kwasu foliowego (181 μg/100 g) wspomaga leczenie anemii. Soczewica jest też bogata w witaminy z grupy B, które wpomagają pracę układu nerwowego. Jest więc nieocenioną pomocą dla osób, które chcą stracić na wadze.

Zupa ta dzięki mieszance przypraw jest tak smaczna i aromatyczna, że w najlżejszej postaci wystarczy ją ugotować na wodzie. Jeśli szukacie głębszych smaków wpaniale nada się tu też bulion drobiowy jak i warzywny. My ugotowałyśmy ja na zielonej soczewicy, bo ta wolniej się rozgotowuje i daje efekt treściwego posiłku. Jeśli użyjecie czerwonej soczewicy zupa będzie bardziej przypominała krem. Pamiętajcie, by soczęwicę solić pod koniec gotowania, gdyż sól wydłuża czas gotowania.

SKŁADNIKI (4 porcje):
  • Soczewica zielona – 400 g
  • Pomidory – 4 sztuki (680 g)
  • Woda/Bulion warzywny/Bulion drobiowy – 1 l
  • Czosnek – 4 ząbki (20 g)
  • Imbir – kawałek (20 g)
  • Cebula – 2 szt. (200 g)
  • Olej kokosowy – 1 łyżka (25 g)
  • Chili (płatki) – 1 łyżeczka (5 g)
  • Garam masala – 2 łyżeczki (10 g)
  • Kurkuma – 1 łyżeczka (5 g)
  • Sól himalajska – 1 łyżeczka  (5 g)
PRZYGOTOWANIE:
  1. Imbir i czosnek obieramy, siekamy lub miażdzymy w możdzieżu.
  2. Cebulę obieramy i kroimy w kostkę.
  3. Dodajemy przypraywy: garam masala, kurkuma i chili oraz olej kokosowy.
  4. Podsmażamy tak, by przyprawy zmieszały się z cebulą.
  5. Dodajemy pomidory pokrojone w kostkę, wodę lub bulion i soczewicę.
  6. Gotujemy przez ok. 35 minut.
  7. 5 minut przed końcem gotowania solimy do smaku. Wcześniejszej posolenie gotującej się soczewicy wydłuży czas gotowania.
PRZYGOTOWANIE NA THERMOMIX:
  1. Czosnek i imbir obieramy i wrzucamy do naczynia miksującego. Rozdrabniamy 1 s/obr. 10.
  2. Cebulę obieramy, wkładamy do naczynia miksującego i siekamy 3 s/obr. 5.
  3. Posiekane składniki zgarniamy na dno naczynia, dodajemy łyżkę oleju kokosowego, garam masalę, kurkumę i chili. Całość podsmażamy 5 min/100°C/obr. 1.
  4. Dodajemy pomidory i szatkujemy je 3 s/obr. 5.
  5. Dodajemy soczewicę i wodę/bulion. Całość gotujemy 35 min/100°C/obr. 1.
  6. Przed końcem gotowania solimy do smaku.
  7. Podajemy z posiekaną kolendrą lub pietruszką 3 s/obr. 5. 

Smacznego!

DIETY FOOD HARMONY – SKLEP

Jednodniowy darmowy jadłospis z Diety Wegetariańskiej na Thermomix – TUTAJ