O kupie słów kilka!
Przyszedł czas nieco rozwinąć bardzo ważny, choć i wstydliwy temat wypróżniania. Ta na pozór prosta czynność, przy bliższym poznaniu okazuje się bardzo przemyślana i zależna od tego jak wygląda nasza dieta.
Owa kupa nie jest zbieraniną wszystkiego co zjedliśmy, jak zwykło nam się wydawać, lecz:
W 75 % składa się z wody. Podczas samego oddawania stolca tracimy ok 100 ml wody.

Zalecane wypijanie średnio 2 l wody dziennie i w wypróżnianiu jest bardzo istotne. Jeśli raczymy swój organizm małą ilością wody, bo zwyczajnie nie odczuwamy pragnienia to i proces oczyszczania nie będzie tak efektywny, jak być powinien. Zasada picia wody powinna być więc praktykowana każdego dnia.

 

Kolejny składnik kału stanowią bakterie, które wykonały w jelitach powierzone im zadania. Stąd wypływa istotny argument uzupełniania korzystnej flory bakteryjnej jelit za pomocą naturalnych produktów fermentowanych, w tym naszych ukochanych kiszonek.

Układ odpornościowy nie bierze przecież urlopu, ciągle pracuje w pocie czoła nad naszym zdrowiem i samopoczuciem, warto więc go wspierać i uzupełniać częściowo traconą armię pożytecznych bakterii.
Trzeci ważny składnik to błonnik pokarmowy, który nie podlega trawieniu, ale ma do wykonania wiele ważnych funkcji, jak m.in. oczyszczanie ścian jelit z toksyn. Spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, warzyw i owoców sprawiają, że kupa może zyskać na masie nawet 3-krotnie. Wnioski nasuwają się same- jedzmy dużo roślin, a i toksyny zostaną efektywniej wydalone.

I wreszcie przyszedł czas na skupisko wszystkiego tego, czego nasz organizm pragnie się pozbyć. Wśród tych składników znajduje się np. cholesterol. Jeśli więc perystaltyka naszych jelit funkcjonuje „poprawnie” to i wewnętrzna gospodarka tłuszczowa będzie odpowiednia. Pozostałości lekarstw również stanowią ostatnią składową kupy. Jeśli więc nasza domowa apteczka pęka w szwach, pamiętajmy o czynnikach zwiększających efektywność wypróżnień.

Skoro już wiemy, że mamy bardzo duży wpływ na efektywność wypróżniania, warto wspomnieć o „wyglądzie” kupy.
Świadectwem prawidłowej pracy jelit oraz odpowiedniego stosunku wody do substancji stałych jest kupa smukła i wężowata, gładka i miękka. Każde odstępstwo wymaga wewnętrznej spowiedzi i wprowadzenia zmian w diecie.
Równie istotna jest barwa. Kolor stolca zdrowego człowieka powinien być brązowy lub żółtawo-brązowy. Także tutaj odmienna barwa kupy może świadczyć o pewnych defektach, które powinny być śmiało zgłaszane lekarzowi.
Nie chciałybyśmy naszego krótkiego wywodu zakończyć przesłaniem „przyglądajmy się więc uważnie własnej kupie”, albowiem w kontekście bloga o tematyce kulinarnej brzmi to mało apetycznie, jednak zwracajmy uwagę nie tylko na to co jemy ale również co i jak często wydalamy 😉

Zapraszamy do oglądnięcia krótkiej  prezentacji, prawidłowego wypróżniania 🙂 W końcu kupa prawdę ci powie 🙂