Czy wiesz, że już Hipokrates zauważył, że większość chorób zaczyna się w jelitach?

Jelita to Twój drugi mózg. Dziś o tym wiemy, i dobrze, ponieważ jelitowy układ nerwowy pozostaje w ścisłym związku z naszym mózgiem. Oba układy nerwowe przesyłają sobie sygnały za pomocą nerwu błędnego, z czego 90% sygnałów biegnie z jelit do mózgu, a jedynie 10% odwrotnie. Jak widać nasz mózg jest zasypywany informacjami z jelit i dlatego też obecnie zwraca się tak dużą uwagę na stan ich zdrowia. Nie ma mowy o dobrej odporności, samopoczuciu i zdrowym ciele, jeżeli nasze jelita nie są zdrowe. Mają one wpływ na cały nasz organizm, zarówno na stan fizyczny jak i psychiczny. Więcej o odporności pisałyśmy tutaj: 

 Jak zwiększyć odporność – nasze domowe sposoby.

Komórki jelitowe produkują 80% serotoniny, czyli hormonu szczęścia, znajdującego się w naszym ciele. Nadmiar serotoniny może prowadzić do chorób jelit, dlatego też nie bez powodu problemy emocjonalne są tak silnie zależne od stanu naszych jelit i odwrotnie. Stres czy problemy życiowe mogą również prowadzić do chorób. Osoby cierpiące na problemy pokarmowe, bardzo często mają obniżony nastrój lub depresję i rzadko zdają sobie sprawę z tego, że może to być powiązane ze sobą.

To co jemy ma ogromny wpływ na to jak się czujemy, jak śpimy i ile mamy energii. Chyba każdy z nas spotkał się z sytuacją, kiedy po zjedzeniu czegoś niezdrowego i zapychającego, po niedługim czasie opadł z sił do dalszego działania, a nastrój gdzieś sie ulotnił. Wtedy najczęściej marzymy o chociażby króciutkiej drzemce. Do tego często dochodzą bóle brzucha, wzdęcia, zgaga, biegunki czy zaparcia. I to jest właśnie odpowiedź ze strony Twojego układu trawiennego. Nasz organizm jest niezwykle mądry i wysyła nam sygnały, kiedy coś jest nie tak. Taki długotrwały efekt, połączony z codziennym stresem i pośpiechem, może doprowadzić do wielu chorób, w tym chorób o podłożu autoimmunologicznym, psychicznym, czy nawet nowotworowym. W moim przypadku była to choroba Hashimoto, którą właśnie dzięki odpowiedniej diecie i zmianie nawyków udało mi się wyleczyć. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Hashimoto – co jeść, czego unikać?

W tym miejscu zapraszamy Was do świata naszych diet. Dbamy w nich, aby posiłki były odpowiednio zbilansowane, ale również aby wspierały naszą florę bakteryjną jelit. Dzięki temu w naturalny sposób dbamy zarówno o zdrowie jak i wygląd.

DIETY FOOD HARMONY – TUTAJ

Niezdecydowana/y? Zobacz też nasz darmowy jednodniowy jadłospis z naszych diet na thermomix. 

Jednodniowy darmowy jadłospis z naszych Diet na Thermomix – TUTAJ

W dzisiejszych czasach fundamentalne znaczenie dla kondycji naszych jelit ma flora bakteryjna. Jest ona ich strażnikiem. Jeżeli jest prawidłowo zrównoważona, dobre bakterie potrafią skutecznie chronić nasze jelita. Niestety obecnie u większości z nas flora może być zaburzona, ze względu na wszechobecną w pożywieniu chemię, szkodliwe dodatki do żywności, sterydy, cukier, leki i antybiotyki, nawet te przyjmowane w dzieciństwie. W takim przypadku, w naszych jelitach zaczynają przeważać „złe” bakterie i pasożyty, które wyniszczają i zaburzają ich funkcjonowanie. Im dłużej nasz organizm jest atakowany przez nie, tym trudniej jest o przywrócenie naturalnej równowagi.

Zakłócenie prawidłowej bariery jelitowej na dłuższą metę skutkuje rozszczelnieniem połączeń między komórkami jelita, czyli tak zwanym nieszczelnym jelitem. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ wszelkie toksyny i niestrawione cząstki pokarmowe mogą przedostać się do naszego krwiobiegu. Nasz organizm odbiera je jako ciała obce, zaczyna zwalczać i w ten sposób powstaje stan zapalny, który właśnie objawia się biegunkami, zaparciami, alergiami, problemami skórnymi, atopowym zapaleniem skóry, infekcjami, czy nawet migrenami i depresją.

Bardzo często nietolerancje pokarmowe mijają po wprowadzeniu odpowiedniej zdrowej diety i odbudowaniu flory bakteryjnej i ścianek jelit.

Dodatkowo, kiedy mikroflora jest zaburzona, nasze jelita nie są w stanie przyswajać tego co dobre w pożywieniu. W ten sposób powstają niedobory witamin i minerałów.
Zwróć uwagę, że swoje ciało i skórę myjesz codziennie, a kiedy oczyszczasz swoje jelita i organizm od wewnątrz? Wyobraź sobie zalegające resztki pożywienia, które gniją w nim tygodniami, czy nawet miesiącami wytwarzając szkodliwe toksyny i skutek jaki może to przynieść dla całego Twojego ciała.

Oczyszczenie naszych jelit i organizmu, powinno być pierwszym i najważniejszym krokiem w drodze do odzyskania i zachowania zdrowia! Dobrym wstępem będzie nasz 5-DNIOWY DETOKS NA THERMOMIX.

To idealna dieta, aby wesprzeć jelita i oczyścić organizm. Obfituje w warzywa, kasze, zdrowe tłuszcze, owoce o niskim indeksie glikemicznym, dlatego jest to również detoks cukrowy. Polecamy każdemu kto chce odzyskać energię, jak również zgubić parę cm. 🙂

 

Zapoznaj się również z naszym planem oczyszczenia i regeneracji jelit w 4 krokach. Jak to zrobić samemu? Przeczytaj poniżej. 

1. DETOKS

Pierwszym krokiem powinno być usunięcie przyczyny stanu zapalnego w jelitach i tu olbrzymią rolę odgrywa detoks, który umożliwi usunięcie zalegających pokarmów, pasożytów i toksyn. W tym czasie powinniśmy usunąć z jadłospisu gluten, nabiał, cukier, tłuszcze utwardzone, mięso, żywność przetworzoną i modyfikowaną genetycznie oraz alkohol. Dieta bazuje głównie na warzywach i owocach (najlepiej o niskim indeksie glikemicznym), świeżych sokach i koktajlach z nich wytworzonych, kaszach bezglutenowych takich jak niepalona kasza gryczana i kasza jaglana, dobrych tłuszczach, pestkach i orzechach. Proces oczyszczania wspieramy ziołami, przyprawami i suplementami. Bardzo ważny jest poranny zwyczaj picia ciepłej wody z cytryną lub imbirówki. Pamiętaj też, aby przez cały dzień regularnie nawadniać organizm – 2 litry wody dziennie to minimum.

2. WSPARCIE TRAWIENIA

Kiedy nasze jelita będą już „czyste”, kolejnym krokiem jest wsparcie trawienia i przyzwyczajenie organizmu do nowego stylu odżywiania. Kontynuujemy dietę z punktu pierwszego i wzbogacamy ją o nasze polskie, tradycyjne kiszonki: ogórki, kapustę i barszcz kiszony. Bardzo ważne jest, aby kiszonki były robione bez dodatku octu i cukru. Warto również zaczynać dzień od szklanki wody z łyżeczką octu jabłkowego. Wspiera on trawienie, usprawnia przemianę materii i dodatkowo ma właściwości detoksykujące.

3. ODBUDOWA

Kolejnym krokiem jest odbudowa naszych jelit. W tym punkcie zalecamy codzienne spożywanie rosołu przygotowywanego na ekologicznych kościach, gotowanego przez 7-24 godzin. Taki rosół zawiera mnóstwo witamin, minerałów i przede wszystkim kolagenu. Pomaga odbudować ściany naszych jelit. Do diety warto również dodać produkty, które wspierają nasz organizm i jego odbudowę takie jak kwasy omega 3, imbir, kurkumę, spirulinę, chlorellę, zioła i aloes.

4. RÓWNOWAGA FLORY BAKTERYJNEJ

Ostatnim i bardzo ważnym krokiem jest przywrócenie równowagi i odpowiedniej mikroflory bakteryjnej jelit. Można to zrobić poprzez dodanie jeszcze większej ilości produktów fermentowanych, kefirów na bazie mlek roślinnych i dobrej jakości probiotyków.

Kiedy nasze jelita będą już „odbudowane”, warto pamiętać o zdrowym odżywianiu na co dzień. Na naszych talerzach powinny znaleźć się takie produkty jak: warzywa, owoce, ryby i owoce morza, zdrowe tłuszcze i oliwy, jaja ekologiczne, masło klarowane, olej kokosowy, pestki i orzechy, superfoods, grzyby, kiszonki i mięsa ze sprawdzonych źródeł.
Pamiętaj również o regularnym nawadnianiu organizmu – minimum 2 litry wody dziennie. Ważne są także aktywność fizyczna, chwile relaksu i wystarczającą ilość snu.
Słuchaj swojego organizmu, poznaj jego potrzeby, wspieraj go, jedz to co Ci służy, a to pozwoli Ci znaleźć drogę do właściwego odżywiania, zachowania równowagi i zdrowia. Dzięki temu poczujesz się lepiej i zapomnisz o złych nastrojach, depresji, alergiach, zaparciach, biegunkach, wzdęciach, chorobach stawów itp.
Pamiętaj zawsze – zdrowie zaczyna się w jelitach.

A już wkrótce ruszamy z nowym projektem. 🙂

CATERING DIETETYCZNY FOOD HARMONY

Nasze pyszne jedzonko spakowane w pudełeczka i dostarczone pod Wasze drzwi. 🙂 Jak zwykle znajdziecie u nas dietę bez glutenu i nabiału, dietę klasyczną, dietę wegetariańską i dietę wg zasad dr Dąbrowskiej. 🙂 Wszystko jak zawsze pyszne, zdrowe i kolorowe – w stylu Food Harmony! 🙂

Tymczasem w naszym sklepie czeka na Was nowa dieta na Thermomix. 🙂

Dieta wg zasad dr Dąbrowskiej

Więcej na temat samej diety, jej zasad i efektów przeczytacie w naszym artykule DIETA WARZYWNO-OWOCOWA – co musisz o niej wiedzieć? Koniecznie zapoznajcie się z tematem, a jeżeli macie jakieś pytania piszcie śmiało na foodharmonydiety@gmail.com lub przez Messenger.

Na Wasze życzenie układamy też diety indywidualne, wystarczy do nas napisać i ustalimy szczegóły. 🙂

Jeżeli macie jakieś pytania piszcie śmiało. Chetnie pomożemy! 🙂

foodharmonyblog@gmail.com

 Zapraszamy do świata naszych diet!

Sklep Food Harmony

Zobacz również jak łączymy zdrowie, przyjemność i sport na naszych FIT WEEKENDACH! 🙂

FIT WEEKEND – TUTAJ