Witamina C i jej ogromna moc - Food Hamony

Witamina C to związek, który ma bardzo ważny wpływ na nasze zdrowie i wspiera funkcjonowanie całego naszego organizmu.

Wiele zwierząt i roślin potrafi samodzielnie wytworzyć witaminę C. Jednak do nielicznych wyjątków należy organizm człowieka, któremu witamina ta musi być dostarczana z zewnątrz w postaci pożywienia, czy suplementów.

Witamina C i jej ogromna moc - Food HamonyWitamina C jest bardzo nietrwała, łatwo ulega rozkładowi, a duża jej część zawarta w produktach spożywczych jest niszczona przez ich obróbkę termiczną, jak gotowanie, a także mrożenie.
Trzeba wiedzieć, że witamina C jest wrażliwa na światło, powietrze, temperaturę i szybko się utlenia. Dlatego też produkty w nią bogate najlepiej jeść surowe, jak najświeższe, podawać zaraz po obraniu i przygotowaniu, cienko obierać ze skórki, ponieważ pod nią jest najwięcej tej cennej witaminy.

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego też nie jest gromadzona w naszym organizmie, jest ona wydalana z moczem i potem. Stąd też nie można jej przedawkować.

Naturalnymi źródłami witaminy C są między innymi:

  • acerola
  • dzika różaWitamina C i jej ogromna moc - Food Hamony
  • rokitnik
  • czarna i czerwona porzeczka
  • natka pietruszki
  • czerwona papryka
  • chrzan
  • żurawina
  • kiwi
  • brukselka
  • kapusta
  • pomelo
  • pomarańcze
  • cytryna
  • grejpfrut
  • truskawki

Dobrym źródłem jest również kapusta kiszona oraz wywary warzywne. Warto również używać wody spod gotowanych warzyw jako baza na przykład do sosów. To tanie i proste źródło witaminy C.

W niektórych przypadkach zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta:

  • przy wysiłku fizycznym
  • podczas silnego stresu
  • u osób palących
  • u osób starszych
  • z cukrzycą
  • przy chorobach tarczycy
  • z nadciśnieniem tętniczym,
  • u kobiet w ciąży i karmiących.

Witamina C odgrywa bardzo szeroką i istotną rolę w wielu procesach funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Bierze udział między innymi w :Witamina C i jej ogromna moc - Food Hamony

1. Ochronie organizmu przed działaniem wolnych rodników (np. dym tytoniowy, zanieczyszczenie powietrza, żywności). Witamina C jest „dawcą” elektronów. „Dostarcza” elektrony do walki z wolnymi rodnikami.

2. Ochronie układu sercowo-naczyniowego – Uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne. Współdziała z witaminą E w ochronie przed wolnymi rodnikami uszkadzającymi układ krążenia. Hamuje powstawanie sińców i krwotoków. Obniża ciśnienie krwi.

3. Pobudzeniu układu odpornościowego – zwiększa aktywność białych krwinek oraz interferonu, przez co jest stosowana jako czynnik zapobiegający infekcjom górnych dróg oddechowych oraz skracający ich czas i łagodzący objawy. Witamina C dostarczana naszemu organizmowi profilaktycznie zmniejsza ryzyko infekcji nawet o 50 %.

4. Działaniu przeciwalergicznym i przeciwzapalnym – hamuje syntezę histaminy przez co pozwala na łagodzenie procesów alergicznych i zapalnych takich jak katar sienny, astma, wypryski, pokrzywka itp.

5. Syntezie kolagenu – głównego białka tkanki łącznej organizmu (skóra, chrząstka stawowa, naczynia krwionośne, dziąsła itp). Wpływa więc korzystnie na nasze stawy i kości. Spaja nasz organizm. Zapobiega osteoporozie. Więcej na temat kolagenu znajdziesz w artykule (przekierowanie Kolagen – dla piękna i zdrowia)

6. Wchłanianiu żelaza, które jest potrzebne do właściwego wytwarzania kwasu foliowego, który pobudza procesy krwiotwórcze.

7. Neutralizacji nitrozamin – potencjalnie rakotwórczych substancji mogących przyczynić się do powstania zmian nowotworowych w obrębie przewodu pokarmowego i nie tylko.

8. Łagodzeniu niepożądanych skutków radioterapii.

9. Ochronie oczu – tkanka oczna jest bardzo wrażliwa na wolne rodniki i utlenianie, które powoduje takie powikłania jak katarakta lub zwyrodnienie plamki. Wiele badań potwierdza korzystne działanie witaminy C w leczeniu właśnie katarakty. Witamina C może też chronić przed uszkodzeniem oka wskutek cukrzycy. Uważa się, że aby podnieść poziom witaminy C w soczewce oka niezbędna jest dzienna dawka co najmniej 1000mg.

10. Przyspiesza gojenie ran.

11. Wpływaniu na kondycje skóry – regularne dostarczanie lub suplementacja witaminy C wygładza i dodaje blasku skórze, spowalnia proces jej starzenia.

12. Zwiększeniu energii i poprawie samopoczucia

Witamina C – naturalna czy syntetyczna?

Witamina C i jej ogromna moc - Food HamonyDla naszego organizmu najlepsza jest naturalna witamina C, choć ta wytworzona syntetycznie też posiada właściwości lecznicze.

Preparatów witaminy C jest bardzo wiele. Większość z nich to czysta postać kwasu L-askorbinowego, bardzo tania, jednak podlegająca znacznym ograniczeniom wchłaniania w przewodzie pokarmowym, a szczególnie w jelitach, gdzie środowisko jest alkaliczne i następuje proces neutralizacji kwaśnych właściwości witaminy C. To z kolei przy przyjmowaniu wyższych dawek, może prowadzić do niekorzystnych efektów ze strony przewodu pokarmowego, jak na przykład wytwarzanie gazu i związane z tym wzdęcia, a także stany zapalne tkanek, biegunki.

Witamina C całkowicie naturalna wchłania się natomiast tak samo jak pozyskana z pokarmu. Takie samo jest bowiem jej pochodzenie. Warto jest więc zainwestować o dobrej jakości suplementy naturalne, mimo ze ich cena zazwyczaj nie jest niska. Bardzo dobra jest witaminę C firmy Colway. Jest całkowicie naturalna, pozyskana z kiełkującej gryki i z gorzkiej pomarańczy. To stały suplement w naszej diecie. Na naszym rynku są tez dostępne bardzo dobre suplementy z dzikiej róży, te w postaci soków, świetnie sprawdzają się dla dzieci jako dodatek do np. soku czy wody.

Mając na uwadze powyższe właściwości warto pamiętać o zdrowym zbilansowanym odżywianiu, tak aby zapewnić naturalne źródło witaminy C dla naszego organizmu. Zwłaszcza teraz w lecie mamy do dyspozycji wiele warzyw i owoców, które są świetnym źródłem tej cennej witaminy Jedzmy ich zatem jak najwięcej i korzystajmy z tego co daje nam natura 🙂

 Zapraszamy do Świata naszych Diet

Sklep Food Harmony